de Merzak Allouache Dissabte 12 de Nov de 2022 a les 18:00 h VOSC

Sinopsis

Interrogat per una veu anònima el senyor Rachid, un bibliotecari revoltat pel seu recent trasllat a la biblioteca pública dedicada al cinema, per tant marginal, relata el dia i la nit que van precedir la tràgica mort d'un dels seus col·legues. La pel·lícula desenvolupa la història de senyor Rachid al revés, Allouache ens submergeix en el món interior d'un funcionari menor desil·lusionat, convençut que el seu trasllat és un càstig, obsessionat per perdre els petits privilegis de la funció pública. L'home que mirava les finestres pinta el retrat precís d'un home normal, honest, treballador i sense vocació particular. Un petit patriarca frustrat amb els límits del seu poder, aixafat en la gran màquina de l'Estat, adscrit al servei públic de la cultura i l'alienació del qual portarà a la bogeria i la violència. Aquesta pel·lícula, durant molt de temps subestimada en la filmografia d'Allouache, sondeja amb inquietant agudesa el malestar de la societat algeriana unes dècades després de la seva independència del partit únic al poder. Revela un capítol de la vida dels algerians on la seva impotència xoca amb el despotisme, a través d'imatges visuals convincents, especialment en una seqüència fantàstica grandiloqüent ambientada amb música de cabaret de l'època de Weimar.


MerzakAllouache

Merzak Allouache

Nascut a Alger, Merzak Allouache va començar els seus estudis de cinema l'any 1964 a l'Institut Nacional del Cinema d'Alger després de la independència, i els va completar a l'IDHEC (avui anomenat La fémis) de París. Va adquirir fama internacional amb la seva primera pel·lícula Omar Gatlato (1976), seleccionada per a la Setmana de la Crítica de Cannes, i guanyadora de la Medalla de Plata al Festival de Moscou. Després va rodar Les aventures d'un heroi el 1978, Thanit d'or al Festival de Cartago i L'home que mirava les finestres el 1982. Es va traslladar a França on va dirigir un llargmetratge el 1987, Un amour à Paris, que és seleccionat a la secció Perspectives del cinema francès del Festival de Cannes i guanya el premi. Va tornar a Algèria el 1988 l'endemà dels disturbis d'octubre, i va filmar documents sobre la situació política en vídeo. Amb moltes entrevistes que s'agruparan en tres documentals L'Après-Octobre, Dones en moviment, Vida i mort de periodistes algerians per a ARTE. L'any 1989 va produir un programa satíric per a la televisió algeriana La Boîte à chique, després es va incorporar al Consell Nacional de l'Audiovisual, una estructura encarregada de reformar la cinematografia quan es va dissoldre el Ministeri de Cultura. El 1992 va fer un documental per a la BBC, Our War, Voice of Ramadan. L'any 1993, quan Algèria s'enfonsa en la violència, va fer un llargmetratge, Bab El-Oued City, seleccionat a la secció Un Certain Regard del Festival de Cannes. Es veu obligat a marxar cap a França una vegada més. El 1996 va dirigir Salut Cousin, seleccionat per a la Quinzena de Realitzadors del Festival de Cannes, Thanit d'or al Festival de Cartago, després va fer pel·lícules i telefilms abans de tornar a Algèria el 1999. A partir de l'any 2000 va alternar les seves produccions o coproduccions entre Algèria i França on resideix. L'any 2003 va dirigir Chouchou que va registrar 4 milions d'entrades a França, seguit de Le repenti (2012) seleccionat a la Quinzena dels Realitzadors del festival de Cannes; Les terrasses (2013) seleccionat al festival de Venècia; Madame courage (2015) seleccionat al festival de Cannes i al Festival de Cinema de Venècia; Enquête au paradis (2016) seleccionat a la FIPA de Biarritz (Fipa d'or), així com al Festival de Berlín. El 2017 Vent divin va ser seleccionat al festival de Toronto.


 

Fitxa

  • Pais
    Algèria
  • Any
    1986
  • Durada
    75 minuts
  • Director
    Merzak Allouache
  • Títol original
    L'homme qui regardait les fênetres
  • Genere
    Ficció

Sodepau

T. +34 93 3010171
sodepau sodepau.org

© 2006-2017 Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani de Catalunya